W dniach 12-23 października 2015 r. nauczyciel języka angielskiego p. Renata Sosnowska-Mulka oraz pedagog szkolny p. Dorota Popik przebywały w Wielkiej Brytanii uczestnicząc w projekcie unijnym: Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej – „Edukacja to wyzwanie”. Celem głównym projektu było podniesienie kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego oraz poznanie „od środka” tradycyjnej szkoły angielskiej.

Pierwszy tydzień projektu obejmował udział w intensywnym 32 godzinnym kursie językowym w szkole „English in Margate”, zakończonym uzyskaniem certyfikatów. Margate to małe, urocze, nadmorskie miasteczko położone na południowym wschodzie Anglii słynące
z wielu renomowanych szkó
ł językowych, w których swoje kompetencje językowe doskonalą studenci z całego świata. Szkoła oprócz nauki zapewniała zakwaterowanie w prawdziwych angielskich domach oraz bogaty program zajęć kulturalnych integrujących studentów oraz wycieczki krajoznawcze, dzięki którym można było zapoznać się wybiórczo z historią, kulturą i sztuką Anglii. Uczestniczki projektu zwiedziły pobliskie Ramsgate znane
z podziemnych tuneli, w których mieszka
ńcy chronili się przed nalotami bombowymi nazistowskiego lotnictwa podczas II wojny światowej oraz Canterbury – historyczne miasto
z przepi
ękną katedrą, siedzibą najwyższych władz kościoła anglikańskiego.

Drugi tydzień projektu upłynął na podglądaniu od środka typowej angielskiej szkoły
w Saint George`s Church of England Secondary School w
Gravesend, malutkim miasteczku położonym u ujścia Tamizy. Miejscowość ta jest znana z dwóch powodów: znajduje się tam największa na świecie poza granicami Indii świątynia sikhijska Guru Nanak Darbar Gurdwara oraz w tym miejscu zmarła i została pochowana Pocahontas, Indianka, której historię rozsławił animowany film Walta Disney`a. Uczestniczenie w lekcjach, przyglądanie się pracy nauczycieli i innych pracowników szkoły, obserwowanie zachowania uczniów oraz wyposażenia szkoły i jej organizacji prowokowało do porównań, inspirowało do zmian, powodowało przewartościowanie poglądów. Dla pedagoga szkolnego szczególnie interesujące było obserwowanie pracy nauczyciela „community leader”, odpowiednika pedagoga w polskiej szkole, oraz nauczycieli asystentów, którzy podczas lekcji wspomagali uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dla nauczyciela języka angielskiego najbardziej inspirujące było obserwowanie metodyki nauczania metodą Kagan and Collaborative Learning (system pracy grupowej). Dzięki zdobytemu podczas wyjazdu doświadczeniu uczestniczki mogły odświeżyć swoje podejście do wielu kwestii, nabrać dystansu do swojej pracy oraz podnieść swoją motywację do zmian w dalszej pracy zawodowej. Udział w projekcie niewątpliwie wywarł duży, pozytywny wpływ zarówno na rozwój osobisty, jak i zawodowy uczestniczących w nim nauczycieli.

Renata Sosnowska-Mulka i Dorota Popik