19 października 2018r. klasa 2bT i 3bT uczestniczyły w wycieczce do Muzeum Techniki Tatra w Koprzywnicy. Uczniowie zwiedzili najbardziej kompleksową ekspozycję składającą się z ponad sześćdziesięciu samochodów osobowych i ciężarowych, pochodzących ze wszystkich etapów produkcji. Dużym zainteresowaniem wśród miłośników motoryzacji cieszyły się podwozia, silniki, modele, prototypy i trofea sportowe.
Trochę historii...Pierwszy fabrycznie wyprodukowany samochód w Czechach opuścił bramę koprzywnickiej firmy w 1897 roku. Był wyposażony w silnik dwucylindrowy Benz, umieszczony w tylnej części. Maksymalna prędkość „powozu bez koni” wynosiła 25 km/h. W 1898 roku „Prasident” na własnych kołach pojechał na wystawę do Wiednia. Odległość 300 km pokonał w czasie 14,5 godziny. Symbol obecnej Tatry zaczęto stosować od 1919 roku, kiedy samochody testowano w Wysokich Tatrach.Nazwa tych gór, tak spodobała się kierownictwu firmy, że zaczęto stosować ją na samochodach jako znak firmy.
Rewolucją było rozpoczęcie produkcji samochodu Tatra 11 w 1923 roku. Koncepcją ówcześnie prężnie rozwijającej się firmy było produkowanie samochodu, który miał służyć ludziom do codziennego użytku. Tatra 11 miała zrewolucjonizować postrzeganie motoryzacji, nie tylko jako dobro dostępne tylko dla najbogatszych, lecz dla każdego.
W latach trzydziestych dwudziestego wieku samochody Tatry rywalizowały na rynku światowym. Konstruktorzy z Koprzywnicy chcieli stworzyć mały, aerodynamiczny samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu i chłodzonym powietrzem. Tę koncepcję przejął autor słynnego Volkswagena Garbusa, Ferdinand Porsche. Jednak prawdziwy klejnot techniki skierowano do produkcji seryjnej w 1934 roku. Aerodynamiczna limuzyna Tatra 77 i później 77a, z drewnianym szkieletem pokrytym blachą i po raz pierwszy z silnikiem V8 chłodzonym powietrzem była pierwszym w świecie seryjnie produkowanym samochodem tego typu. Na uwagę zasługuje także Tatra 600 bardziej znana pod nazwą Tatraplan.
Szeroką paletę wyrobów koprzywnickich reprezentuje także technika lotnicza. Pod dachem muzeum zawieszony jest wyjątkowy dwupłatowiec Tatra 131. Niemniej ważne i atrakcyjne dla zwiedzających są samochody wyścigowe. Szczególnie fascynujące są najstarsze typu T i U. Maksymalna prędkość tych samochodów to 120-140 km/h. Lata pięćdziesiąte ubiegłego stulecia reprezentuje bardzo elegancki samochód Tatra 607 Monopost. Skonstruowany został według reguł obowiązujących dla wozów Formuły 1. Jego maksymalna prędkość to 215 km/h. W 1951r. zakończono produkcję samochodów osobowych w Koprzywnicy. Fabryka w pełni zajęła się produkcją terenowych samochodów ciężarowych, przeznaczonych przede wszystkim dla wojska. Najpotężniejszym wystawionym pojazdem wojskowym jest T 815. Ostatnim eksponatem w koprzywnickim muzeum jest legendarny Dakarski pojazd-rajdowa Tatra 815 VD .
Po kilkugodzinnym zwiedzaniu motoryzacyjnych, unikatowych eksponatów w Muzeum Techniki Tatra udaliśmy się do pobliskiego, małego miasteczka Sztramberk. Spacer krętymi uliczkami wśród malowniczych domów i pobyt na zabytkowym rynku uatrakcyjnił nasz pobyt w Czechach.
Organizatorzy i opiekunowie: Bożena Rzycka-Ryznar, Grażyna Jarosz, Izabela Milewska-Barcik, Janusz Staroń.