Ruszamy
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie podnieśli swoje umiejętności praktyczne, a także osobiste, społeczne i organizacyjne.
Przede wszystkim jednak młodzież zdobyła doświadczenie w pracy w międzynarodowym środowisku na stanowiskach zgodnych z profilem nauki.
Projekt przyniósł także wymierne korzyści szkole, której pracownicy podnieśli swoje kompetencje organizacyjne, językowe i kulturowe.
30.07.17 Dotarliśmy na miejsce do naszego partnera projektu Vitalis!
Praktyki
Praktyki zawodowe realizowane były w warsztacie samochodowym i w warsztatach na terenie ośrodka Vitalis.
Na praktykach zagranicznych zajmowaliśmy się:
-Demontażem i montażem różnych zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
-Planowaniem i wykonywaniem zadań w zespole
-Lokalizacją uszkodzeń/usterek elementów i podzespołów mechanicznych i elektrycznych oraz ich usuwaniem
-Lokalizacją uszkodzeń/usterek przewodów i podłączeń elektrycznych,
-Samodzielną organizacją miejsca pracy
-Przygotowaniem części samochodowych, tj. silnik, układ hamulcowy, napęd elektryczny
-Przyjęciem i przygotowaniem pojazdu samochodowego do diagnostyki
-Wykonywaniem przekroju modelu silnika i napędu, jak i należących do niego zespołów i podzespołów
-Obsługą nośnika Danach i przestrzeganiem danych ochronnych, czytaniem danych elektronicznych i pomiarowo-kontrolnych, czujniki analogowe
-Czytaniem i odpowiednim stosowaniem instrukcji, tabel, wykresów, układów połączeń, łączeń i wykresu funkcji (działania)
-Wymianą opon oraz wyważaniem kół
W rzeczywistości pracy było o wiele więcej powyższe przykłady są tylko częścią zadań, które wykonywaliśmy podczas stażu zagranicznego.
Poniżej przedstawiamy plan prac, które wykonaliśmy tworząc pojazd zwany e-buggy :
-Zapoznaliśmy się z konstrukcją pojazdu oraz planem budowy pojazdu z napędem elektrycznym
-Dobieraliśmy odpowiednie narzędzia do obróbki metalu (piły, pilniki, śrubokręty, szlifierki kątowe i in.) i przycięliśmy metalowe rury do budowy szkieletu pojazdu wg. rysunku
-Spawaliśmy przygotowane części metalowe,
-Konserwowaliśmy narzędzia w celu zapobiegania korozji i nadmiernej eksploatacji materiału,
-Przeprowadzaliśmy kontrolę jakości wykonanej pracy oraz prób wytrzymałościowych zespawanych połączeń,
-Instalowaliśmy podwozie, przeprowadziliśmy regulację zbieżności kół pojazdu,
-Montowaliśmy podłogę pojazdu z blachy metalowej,
-Przygotowaliśmy uchwyty na silniki elektryczne,
-Budowaliśmy i montowaliśmy konstrukcję podtrzymującą akumulatory,
-Instalowaliśmy silniki w kołach pojazdu, dopasowywaliśmy uchwyty utrzymujące silniki elektryczne,
-Wprowadziliśmy do budowy i montażu system sterowania pojazdem,
-Instalowaliśmy silniki w kołach pojazdu,
-Budowaliśmy i montowaliśmy system sterowania pojazdu,
-Wbudowaliśmy siedzenie pojazdu,
-Przeprowadziliśmy test pojazdu, jego zachowanie podczas hamowania oraz test układu kierowniczego
Lipsk
Poznajemy Lipsk oddalony 12 km od naszego zakwaterowania. Dojeżdżamy tam szybką koleją w 20 min. W Lipsku zapoznaliśmy się z zabytkami miasta, skwer „Augustusplatz” z Operą Lipską i Filharmonią „Gewandhaus”, kościoły „St.Nikola” i „St.Thomas”, zabytkowy pasaż handlowy „Madler Passage”, Stary i Nowy Ratusz Miejski.
Pomnik Bitwy Narodów znajdujący się w Lipsku. Mierzy 91 metrów wysokości a z platformy widokowej można podziwiać panoramę miasta.
Berlin
Pierwszego dnia zwiedziliśmy:
-Siedzibę Parlamentu w historycznym Reichstagu
-Bramę Brandenburską i ambasady w jej pobliżu
-Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds
-Pomnik ku Pamięci Żydów zamordowanych w czasie II Wojny Światowej
W kolejnym dniu czekały na nas następujące atrakcje:
-wystawa z pozostałościami Muru Berlińskiego,
-centrum Sony
-Forum kulturalne wraz z filharmonią i największą biblioteką państwową „Staatsbibliothek”
-Skwer Alexanderplatz z Wieżą Telewizyjną i Czerwonym Ratuszem
-Katedra Berlińska i Wyspa Muzeów, Muzeum Pergamońskie
-zwiedzanie Muzeum Techniki
Drezno
Wycieczka z przewodnikiem po stolicy Saksoni – Dreźnie. Zwiedziliśmy najważniejsze obiekty miasta np. Galerię Starych Mistrzów, Zbrojownię, Muzeum Porcelany, Skarbnicę Zielone Sklepienie, Muzeum Miasta Drezna.
Mieliśmy również wizytę studyjną w Szklanej Manufakturze w Dreźnie. Zapoznaliśmy się z historią oraz działalnością Manufaktury. Pozyskaliśmy informacje o przebiegu prac w różnych działach fabryki. Zobaczyliśmy maszyny oraz urządzenia stosowane do produkcji Volkswagena Phaetona.
Zakończenie
26.08.2017r. zakończyła się pierwsza tura projektu pt. „Motoryzacja bez granic”, przypieczętowana sukcesem, jakim niewątpliwie było wykonanie, elektrycznego czterokołowego pojazdu e-buggy.
16-tka uczestników tegoż wydarzenia stała się prekursorem unijnych projektów jakie wdrożyła nasza szkoła.
Uczniowie biorący udział są wdzięczni za możliwość uczestnictwa w projekcie, a tym samym dziękują za okazaną pomoc i właściwy mentoring ze strony niemieckiej – Maxa i Henninga oraz naszym nauczycielom. Było super!